Divendres 14, 1:30. Surto de la sala amb un gust estrany a la boca. Enrere queden anys d’espera, moltes relectures dels llibres de Tolkien i un treball de recerca basat en el seu món mitològic. Les expectatives eren molt altes, pels núvols; superar-les, un objectiu francament difícil. No us espanteu! El Peter Jackson ha fet una bona adaptació del llibre de Tolkien, brillant en alguns punts, però terriblement equivocada en alguns altres.
Introducció:
“In a hole in the ground there lived a hobbit".
L’espectador
entra en una sala plena a vessar, busca el seu seient i seu, impacient. Neteja
les ulleres 3D fins que brillen i apaga el mòbil. Vol gaudir al 100% de la
projecció, i no està disposat a que res el molesti. S’apaguen els llums,
comencen els crèdits i s’oblida del que l’envolta. Al seu cap només hi són ell
i la pantalla.
La
pel·lícula comença amb un pròleg similar al de la “La Germandat de l’Anell”. Molta
èpica, una breu explicació i el deja vú esperat: apareix Hobbiters, i l’envolta
la sensació d’estar tornant a casa. Al compàs d’un “Concerning Hobbits” renovat,
l’espectador s’endinsa als minuts previs a la primera escena de “La Comunitat
de l’Anell”. Han passat, realment, tots aquests anys?
169
minuts després desperta del somni. S’aixeca de la cadira sense dir res i busca
la sortida amb la mirada. La seva ment torna, a poc a poc, de la Terra Mitjana,
i uns minuts després comencen les reflexions: per què això? Per què allò? És
tard, està cansat i té un bon trajecte en cotxe per endavant, però les
preguntes segueixen al seu cap, i mentre arranca al cotxe ja pensa en la crítica
que en farà.
Punts
per la reflexió
No
espereu trobar l’èpica fosca de la trilogia de l’anell. Tolkien va escriure “El
Hobbit” pensant en un públic infantil, i Peter Jackson s’ha pres la idea al peu
de la lletra. Les bromes i els diàlegs
graciosos són un plat recurrent, i les escenes d’acció s’enfoquen de tal manera
que fins i tot una decapitació pugui semblar divertida. Aquest tractament pot conduir
a la frivolitat en alguns moments, però en general està ben treballat.
L’espectador
pensa en tot plegat mentre escolta, sense sentir, la música de la ràdio. Al seu
cap retrona l’orquestra dirigida per Howard Shore. Tot i que aquesta banda
sonora potser no té la varietat melòdica que tenia la de “El Senyor dels
Anells”, la seva música acaba sent el vehicle que condueix a la Terra Mitjana.
Espectacular, genial, magnífica, l’única critica en aquest aspecte va dirigida
als dobladors de pa sucat amb oli que van decidir que la cançó “Misty
Mountains” sonaria tan bé en castellà com en anglès.
El
punt més problemàtic és el guió. Jackson s’ha esmerat en connectar “El Hobbit”
amb l’anterior trilogia, afegint informació dels annexos de “El Senyor dels
Anells” i ressaltant tot el que fa referència al ressorgiment de Sauron. Per bé
que res d’això apareix de forma tant clara al llibre de Tolkien, la connexió em
sembla necessària i positiva. Els problemes reals apareixen quan descobrim que
s’ha volgut afegir un enemic on no hi hauria de ser. Qui coi és aquest orc alví
que més aviat sembla un creuament entre Floquet de neu i un tauró blanc? Per bé
que Azog (aquest és el seu nom) apareix realment a la mitologia de l’escriptor
anglès, no ho fa en aquest llibre ni té cap contacte real amb Thorin. Innecessari
i completament oblidable, la seva aparició quasi condemna la pel·lícula. L’únic
enemic de “El Hobbit” es diu Smaug i és un drac. Afegir-ne d’altres per fer més
interessant la trama és un error de proporcions descomunals que sóc incapaç
d’entendre. Per sort la major part de l’argument està més ben cuidat, i ens
trobem amb escenes que són autèntiques joies: la trobada de’n Bilbo amb Gollum i
el concurs d’endevinalles és, sens dubte, la millor de tota la pel·lícula.
La
discòrdia tecnològica
Tecnologia
i la gran revolució cinematogràfica dels
48fps. Per als qui no n’estiguessin al corrent, la gran majoria de films es
roden 24 fps (24 imatges per segon), però en el cas del Hobbit aquest nombre es
duplica. L’objectiu: augmentar-ne el realisme. Per mi és, segurament, la
decepció més gran del film. Paradigmàticament, encara que la impressió de l’espectador
és que està contemplant l’acció des d’una finestra, la sensació que transmet és
de falsedat. L’èpica de la cinta s’ensorra quan sembla que estiguem situats al
bell mig de l’escena. El 3D s’hi suma i acaba esdevenint innecessari i, fins i
tot, molest.
La
conclusió
“No
tinc la sensació de nostàlgia amb que em va deixar El Senyor dels Anells”. L’espectador, mentre arriba a casa, conclou
que l’adaptació és bona, però millorable. Sobren elements, els 48fps no han
estat el que esperava i algunes escenes s’han allargat més del necessari. Per altra
banda, la banda sonora és excel·lent; la interpretació del repartiment, molt
bona; i alguns fragments -especialment quan Gollum assumeix protagonisme-
quedaran per sempre en el record. Però les sensacions s’allunyen de les que va
tenir després de la projecció de la trilogia de l’anell, i això el xoca. S’adorm
pensant que el millor és que tothom la vagi a veure i n’extregui les seves
conclusions. Per parlar-ne amb seguretat caldrà veure les altres dos parts, i
per això encara falta.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada